Aangepast sporten

Een samenleving waar iedereen kan meedoen

G Olympics

Ieder jaar organiseert Sportstichting Zuidplas een sport- en spelmiddag voor inwoners met een (verstandelijke beperking) van de gemeente Zuidplas. Tijdens de G-Olympics staan sport, spel en plezier centraal.

Wij werken samen met sportverenigingen uit de gemeente met een G-tak.

Deelnemers kunnen op deze manier op een laagdrempelige manier kennis maken met diverse sporten binnen onze gemeente en de sportverenigingen kunnen zich presenteren aan de doelgroep.

Uniek sporten.

Hoe vind je een sport- of beweegactiviteit, die bij je past, als je een beperking hebt?

Daarvoor kijk je in de app ‘Uniek Sporten’ of op de website www.unieksporten.nl.

Hèt platform waar mensen met een beperking een leuke sport vinden en waar verenigingen hun aangepast sportaanbod laten zien.

Uniek Sporten is de regionale partner van Sportstichting Zuidplas. Zij bevordert het sportaanbod voor mensen met een beperking. Tegelijkertijd ondersteunt Uniek Sporten sportaanbieders die gehandicaptensport willen aanbieden en helpen ze mensen met een beperking de juiste sport te vinden. Zo brengt Uniek Sporten sporters en sportaanbieders met elkaar in contact.

Dus zoekt u een sport? Klik dan hier om naar de website Uniek Sporten te gaan.

Al het aangepast sportaanbod is hier te vinden op soort beperking en afstand van je eigen huis.

Uniek Sporten is een landelijk dekkend platform en is ontstaan vanuit het initiatief ‘Grenzeloos Actief’.

Grenzeloos actief

Aangepast sportaanbod is binnen één gemeente moeilijk te realiseren, regionale samenwerking is daarvoor nodig. Grenzeloos actief is een landelijke samenwerking die bestaat uit diverse regionale samenwerkingen. Sportstichting Zuidplas neemt deel aan de regionale samenwerking Midden-Holland met 4 omliggende gemeenten.

Het sport- en beweegbeleid van Grenzeloos Actief is landelijk dekkend en ondersteunt instellingen om een passend sport- en beweegaanbod te creëren.

Hierbij is samenwerking tussen lokale en regionale partijen van groot belang.

Naast dat Sportstichting Zuidplas aangesloten is bij Grenzeloos Actief, activeren wij ook sportverenigingen in Zuidplas om hun sportaanbod meer divers te maken en maatschappelijk bezig te zijn. Daarom ondersteunt Sportstichting Zuidplas initiatieven die een aangepast sportaanbod willen realiseren en helpen wij bij het opstarten van nieuw beweegaanbod.